17 september 2008

Okammad poet dissar semikolon

Bruno K Öijer – arketypen för alla kulturarbetarwannabees på Smålands Nation i Lund under 1980-talet – har efter endast sju års skrivarmödor klämt ur sig en hel diktsamling: Svart som silver. 

I en intervju i SvD (15/9 2008) avslöjar Öijer sin inställning till det av språkpoliserna så omhuldade semikolonet.
”Komma och punkter bär han ingen särskild aversion emot, förklarar [Öijer], men semikolon är pretentiösa och onödiga, och ropar ’se vad jag kan’.
– Jag har hört att de är på väg ut ur den franska litteraturen. Lika så gott det.”
Språkpoliserna är kränkta och kommer att genomföra en kraftfull protest: vi låter bli att köpa Öijers bok, utan lånar den på biblioteket istället.

Språkpoliserna tycker för övrigt det är sällsamt att höra uttrycket ”jag har hört” i Wikipedians, diskussionsgruppernas och webbtidningsarkivens tidevarv. 

6 Comments:

Blogger Hans Persson said...

Språkpoliserna tycker för övrigt det är sällsamt att höra uttrycket ”jag har hört” i Wikipedians, diskussionsgruppernas och webbtidningsarkivens tidevarv.

Äsch, "jag har hört", "jag pratade med" och andra liknande uttryck inkluderar i dag både mejl- och chattkontakt. Det som ska framföras är i själva verket "jag har varit i någorlunda realtidskontakt med", men exakt vilket medium som använts är sekundärt och behöver inte poängteras.

2008-09-17 10:04  
Anonymous Anonym said...

Det jag ville peka på är att det är otidsenligt att slänga skolgårdsfakta omkring sig. Om man "hör" någonting och vill föra det vidare så tycker jag att man ska läsa på och kolla fakta istället för att sprida rykten, antaganden eller fragmentariska minnesuppgifter.

2008-09-17 10:17  
Anonymous Anonym said...

Haha, så sur och grinig jag lät i förra kommentaren.

2008-09-17 10:18  
Anonymous Anonym said...

Jo, det gjorde du.

Något helt annat. Jag älskar semikolon! Och som för att understryka det borde jag nu såklart (precis som alla andra som skriver att de gillar semikolon) slänga in ett i den här kommentaren. Men icke! Det vore väl bara fånigt?

Konjunktiv är f.ö. också coolt men det är jag lite osäker på hur man bildar så det slänger jag mig inte med så ofta.

Så vet ni det!

2008-09-17 23:00  
Anonymous Anonym said...

Tack för en mycket rolig artikel om semikolon!

2008-10-14 17:21  
Blogger Ozjeppe said...

Kan inte förstå motviljan mot semikolonet; det är ju (se där!) ett av de mest naturliga och smidiga verktyg i skrivandet. Öijer verkar istället ha ett citattecken i arselet...

2008-10-14 19:07  

Skicka en kommentar

<< Home