09 mars 2008

Kolon!

G’morrn, pojkar och flickor. Idag ska vi tala om kolon. (För det gjorde jag så initierat på en föreläsning för blott läkarsekreterare och fastän jag hade 413 andra saker att tala om, fastnade vi ändå på kolon.)

Kolon är en signal att ”nu kommer det något”. Det kan handla om direkt anföring (följt av stor bokstav):

Då sade han bryskt med rynkad panna: ”Men dra åt pepparn!”


Det kan vara placerat före en uppräkning (och då följs det av liten bokstav):

Mina förfäder var speciella: en ofta arg mormor, en väldigt liten farmor, en relativt stor farfar och en vansinnigt gammal morfar.


Det kan föregå en förklaring (och följas av liten bokstav):

Jag hade varit ganska snygg om det inte hade varit för vissa detaljer: tänderna, öronen, näsan och vårtorna.


Kolon kan också finnas i förkortningar som 12:e och S:t Petersburg och för att markera genitiv som i EB:s (fast det går bra att skriva EBs också).

Pengar blir extra tydliga när man har några och om man skriver kolon mellan kronor och ören – 59:50 kronor. Olles orienteringkartor trycks ofta i skala 1:15 000, men jag tycker ändå att de är svåra att tolka. Klockslag tenderar påminna om klockradioapparater (obs, listigt plural) om man pluttar in ett kolon: 07:03.

Nåväl.

Efter föreläsningen kom en av läkarsekreterarna fram till mig och sa:

– Och jag som trodde att kolon betydde tjocktarm!

/Lotten

6 Comments:

Blogger rigg said...

Hahaha... Trots att jag är medicinskt skolad (och halvsov på många svenskalektioner) tänkte jag inte på kolon som tjocktarm föränn den sista raden. Eller, jo... jag höll på att halka in där för ett litet ögonblck när jag läste fel: "Kolon är en signal att ”nu kommer det något”. Det kan handla om direkt avföring (följt av stor bokstav)".

Ganska snabbt förstod jag att det var läsfel från min sida ;)

2008-03-10 13:19  
Anonymous Anonym said...

Jag stötte på det här idag i en text:

"Fästs med plaststrips på var 2:e stegpinne vid horisontell kabelstege..... "

Är det verkligen korrekt att skriva så? Borde man inte skriva "varannan" i stället? Och hur säger man det? "Var tvådje"? Näe...

2008-03-10 18:11  
Blogger rigg said...

Verkar mer rätt med var 2:a stegpinne... Men utskrivet till varannat är nog bäst. Jag överlåter dock till språkpoliserna att lämna det slutgiltiga svaret.

2008-03-10 22:03  
Blogger Lotten Bergman said...

Jag sitter inlåst i ett litet rum utan uppslagsböcker och språkrådsluntor och kan inte verifiera ... men nog måste man väl fortfarande skriva varannan? (Även om jag tycker att "var tvådje" låter hemskt gulligt.)

2008-03-10 22:33  
Blogger rigg said...

Och jag menade varannan även om jag skrev varannat. Känns som om bokstäverna sitter fel på mitt tangentbord. :)

2008-03-10 23:53  
Anonymous Anonym said...

Lite vidarespinnande på kolon:

Datorns Word påpekar med en dåres envishet att det ska vara ett mellanslag mellan kolon och det tecken som kommer efteråt. Detta ignorerar jag, då det inte ser klokt ut.

Min fråga är således:

Är det Word, eller jag som är dåren i detta fall?

2008-03-27 17:40  

Skicka en kommentar

<< Home