23 oktober 2007

Färst?

Fråga:
Hej!
Jag har funderat på vad motsatsen till "flest" är i det svenska språket. Alltså det som borde komma efter "få, färre ....". Finns ett sådant ord, som betyder det minsta antalet av något?

/Anna


Svar:
I senaste upplagan av SAOL finns färst med! Och googlar man på det, får man flera hundra träffar på ordet. (Men praktiskt taget alla handlar om att det är konstigt att ordet inte finns och att nu har det kommit in i SAOL.) Jag hittade dock bara ett exempel där man använt färst i en vanlig text.

Däremot har man inte tagit in smärst, som tur är.

/Per Stenson

8 Comments:

Blogger görel said...

VA??? Har färst kommit in i SAOL? Hur har jag kunnat missat det, jag som har efterlyst det här ordet i åratal! Det har verkligen funnits ett gapande, språkligt tomrum här - nu ska jag genast börja använda det så ofta jag kan.

2007-10-23 12:40  
Blogger Lotten Bergman said...

Jag reagerade precis som du: Vaaaaaaaa? (Och sedan pussade jag bokens pärmar.)

2007-10-23 12:47  
Blogger B said...

Konstigt. Det ordet har funnits på danska hela mitt liv (googla "færrest" eller "færreste") - jag förstår inte hur ni klarat er utan?
Svenskan är i sannhet ett egendomligt språk.

2007-10-23 16:03  
Blogger Cecilia N said...

Lotten! Jag ser för mig en julaftonsbild: mannen som kysser "Les mots". Och sen gapskrattar jag. För vad är SAOL - om inte ORDEN!

2007-10-24 22:11  
Blogger Lotten Bergman said...

Cecilia N: Hurra! Vi har samma humor!

2007-11-03 10:53  
Anonymous Anonym said...

Det här är inte aporpå FÄRST utan det faktum att det finns fler språkpolis i världen:

Hemkommen från bokmässan i Helsingfors överräckte min dotter en ny t-tröja till mig med texten KIELIPOLIISI över bröstet! Det är Agricola som låtit trycka den. Så nu är jag TVÅSPRÅKIG SPÅKPOLIS!

2007-11-14 11:32  
Anonymous Anonym said...

För sisådär tolv år sedan skrev jag en magisteruppsats tillsammans med en hallänning. Det fick till följd att det på ett ställe i uppsatsen står "färst resor". Vi hade en faslig diskussion om huruvida vi skulle använda ordet eller ej. Opponenter samt vår handledare var mycket frågande. Kul att kompisen stod på sig :-)

2008-01-03 13:55  
Anonymous Anonym said...

Äntligen är det tillbaka!
b: ordet har inte icke-existerat utan bara inte varit i bruk sen runt 1800-talet...

2008-05-04 23:26  

Skicka en kommentar

<< Home