05 mars 2008

Fråga:

Hur kommer det sig att man säger:
  • i Irland men på Island
  • i Globen men på Hovet?
Tack för svar på förhand!

/Alex, Stockholm

Svar:

Irland heter det om man menar landet, dvs Eire. Menar man Den gröna ön ska det heta på Irland, liksom på Island. Regeln är att en ö är man på.

Den andra frågan är knepigare. Att säga ”på Globen” är väl inte helt otänkbart, och jag får 41 500 träffar på den varianten i (på?) Google. Men jag får förstås ca en miljon träffar på ”i Globen” ...

”I Hovet” ger 9 000 träffar och ”på Hovet” 130 000 st. Och då har jag kollat att det allra flesta träffarna gäller just idrottsarenan. En viss osäkerhet här också.

Normalt använder man i om det är fråga om inuti. Men regeln håller inte alltid. Man säger ju i en taxi, men på en buss.

Den enda förklaring jag kan tänka mig är att om man säger att man är på en glob så är man på utsidan. I en glob betyder inuti. Och i Globen är man ju inuti. Ordet Hovet kommer ju från stadsdelen Johanneshov, och en sådan kan man förvisso bo på. Ett närliggande exempel är att man bor på Söder (men i Vasastan).

Still confused, but on a higher level?

/Per

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hovet = Johanneshovs isstadion.

Det brukar väl heta att man befinner sig på en stadion, inte i en stadion, vilket förklarar "på Hovet".

2008-03-13 14:37  
Blogger Gealach said...

Det där har jag grubblat över många gånger också. Här i Stockholm hör man folk säga både "på" och "i" Lindingö, tydligen har det att göra med om man menar ön eller kommunen.

2008-11-04 19:01  

Skicka en kommentar

<< Home