13 april 2008

Skicka in roliga språkfel – vinn en språkpoliströja

Tillägg den 3 september: Nu har det lilla restlagret av språkpoliströjor dessvärre tagit slut. Men vi återkommer med fler skojiga tävlingar längre fram.

Faktum 1: Vi, Olle & Lotten, uppdaterar våra föreläsningsbilder och tycker att vissa av de exempel vi använt oss av känns lite nattståndna. 
– Borde man inte lägga till några nytagna foton på skojiga särskrivningar och upplyftande syftningsfel? 
Faktum 2: Bergmans Bokstäver har bytt typsnitt (från Stone Sans till Gill Sans). Det betyder att vår berömda språkpoliströja från och med nu har fått en ny design. 
– Vad ska vi göra med vårt lilla restlager? 
– Nä, nu tror jag att det är dags för en tävling! 
Reglerna är enkla:
  1. Skicka in foton på uppenbara skrivfel. Det går också bra att skanna in t.ex. tidningsidor; huvudsaken är att det syns att det handlar om ett autentiskt exempel.
  2. Om vi tycker att exemplet i fråga är så kul, intressant eller avskräckande att vi beslutar oss för att tillverka en föreläsningsbild av fotot så vinner du en språkpoliströja.
  3. På föreläsningsbilden kommer vi att sätta ut namn och – om så önskas – webb- och mejladress till den som tagit fotot.
  4. Ett urval av de bilder som kommer in kommer att publiceras på denna blogg.
Nio stycken tröjor i storlek L och M ligger i pappas kappsäck och väntar på dig och dina medtävlare. Är du tidigt ute kan du få välja storlek – annars får du ta vad som finns.
Tävlingen pågår till dess att alla tröjor har funnit en ny ägare.
Nota bene! Vi kommer bara att använda oss av foton på språkfel som utförts av personer som har haft en vettig chans att lära sig svenska skrivregler. Den syrianske pizzabagaren eller den dyslektiske bilmekanikern –  som gör så gott de kan – kommer inte att hängas ut. 
Finstilt: Vi förbehåller oss rätten att fortsätta använda fotot under våra föreläsningar utan att upphovsmannen får ytterligare ersättning. När det gäller andra användningar av fotot sker särskild förhandling om villkoren.

14 Comments:

Blogger rigg said...

Skickar in en länk till en av mina gamla bloggposter, Lotten var in och kommenterade: "Jag är så stolt över dig, som vore jag din mor".

Varsågod, de bilderna nominerar jag till tävlingen!

2008-04-13 14:15  
Anonymous Anonym said...

Jag ställer gärna upp i tävlingen med några av mina insamlade särskrivningar. Jag samlar på särskrivningar och publicerar dem på min blogg. Mina favoriter är
bygg trafik
tätt följd av den från h&m hämtade magnet remsa och administrations avgift som är hämtad från Malmö högskola. Skulle ni hitta några andra på min blogg som ni gillar bättre kan jag ställa upp med dem också.

2008-04-13 18:54  
Anonymous Anonym said...

Uj, här går det undan! Språkpoliströjor till Rigg och Aaron!

2008-04-13 21:58  
Anonymous Anonym said...

Kul! Pax för storlek L!

2008-04-14 00:04  
Blogger rigg said...

Jag med; L alltså

2008-04-14 06:15  
Blogger jovanna said...

Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

2008-04-14 19:15  
Blogger jovanna said...

Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

2008-04-14 19:17  
Anonymous Anonym said...

Hoppade härifrån kommentarerna till Aarons blogg (intressant och med fantastiska särskrivningsbilder) och kunde inte motstå detta citat direkt därifrån: "Mitt syfte är att göra den skrivna värden till en bättre plats, att ständigt arbeta för att budskaps språkdräkter är godtagbara i så många tänkbara situationer som möjligt."

Den skrivna värden ... Hihihi ...

När vi hade en utbytesstudent boende hos oss brukade hon kalla oss för sin "världfamilj". Vilket ju inte var helt fel.

/Olsson (som lyckligtvis inte finns på webben, för då skulle säkert nästa kommentator hitta något språkfel hos mig)

2008-04-15 10:48  
Anonymous Anonym said...

:*

- Hoppsan! rodnar Aaron. Det var nog den klockrenaste av dem alla!

2008-04-15 12:30  
Blogger donna said...

Hmmm... den syrianske pizzabagaren, skulle han inte ha haft en möjlighet att lära sig svenska?
Vad är det för slags omvänd rasism/omtanke/uteslutande???

2008-04-27 18:52  
Anonymous Anonym said...

Snacka om fördom: "den dyslektiske bilmekanikern"...som om inte funnes dyslektiker även bland exempelvis journalister och advokater!

2008-04-28 11:35  
Anonymous Anonym said...

Anonym skrev: "Snacka om fördom: "den dyslektiske bilmekanikern"...som om inte funnes dyslektiker även bland exempelvis journalister och advokater!"

I din iver att göra världen mer politisk korrekt tror jag du missade en poäng i Olles och Lottens resonemang. Journalister och advokater har gjort ett yrkesval som innebär att de får tåla att bli kritiserade om de skriver dålig svenska - även om de nu råkar vara dyslektiker.

/Sandra

2008-05-15 07:14  
Blogger Åsa said...

Oj, nu vet jag inte hur jag hamnade här? Jag var ju bland matbloggarna nyss.

Mitt stavningsprogram borde polisanmälas (en Firefox add-on). Inte för att det gör speciellt roliga språkfel utan för att det vill särskriva var och vartannat ord! Jag blir tokigt! Röda prickar pryder således även denna kommentar. Inte så konstigt att folk särskriver hela tiden då man blint tro att datorn kan och vet allt.

Är arbetslös och letar jobb och har där upptäckt en del särskrivningar av den befattningen jobbet gäller i en del annonser (till och med ett och annat stavfel!).

Bäst att ta med kameran nästa gång det blir rundtur på stan då :)

2008-05-20 15:40  
Blogger Herr R said...

Ett litet bidrag:
Här

Plåtat på Ica Dalen, i Enskede, Stockholm.

2008-09-01 16:48  

Skicka en kommentar

<< Home