22 januari 2008

Veni, vd, vici … eller hur det nu var!

Fråga:

Jag har kontrollerat att ordet ”vd” ska skrivas med gemener. Men då är frågan … om man skriver det i början på en mening – borde det då vara ”Vd"? Och om man skriver det som nedan, hur ska det vara då? Räknas det som en ny mening?

Det är alltså en underskrift i en folder det handlar om.
”Välkommen

Erik Johansson Vasa
vd för Rydboholm Country Club
Hur ska det vara med vd i det här fallet?

/Undrar A.

Svar:

Hmm, ”verkställande direktör” ... Jag kan omedelbar konstatera att detta inte är lätt!

Enligt Språkrådet ska det i ditt fall, dvs som underskrift, heta antingen ”Vd” eller ”vd”. Men det egendomliga är att enligt min erfarenhet är ”VD” vanligast. Och jag tycker också att det är snyggast. Dessutom ska man ju t ex skriva titlarna filosofie doktor och filosofie kandidat ”FD” respektive ”FK”.

En lösning är förstås att skriva ut titeln, och då föreslår jag
Verkställande direktör för Rydboholm Country Club
Låter pampigt, tycker jag.

/Per Stenson

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Väldigt skojig blogg ni har! Fast jag tycker att vi absolut kvalar in som språkpoliser, vi hade t o m en språkpolistävling i vintras (ingen vann). Se länk här.

Jag lägger en länk hit till er, det ni skriver är jättekul!

2008-02-13 22:19  
Anonymous Anonym said...

Vd skall skrivas med stor bokstav
enligt svenska skrivregler när det inleder en mening.*
För den intresserade finns det några undantag t.ex. måttbeteckningar såsom pH-värde, mV, kHz och namnpartiklar såsom af, von etc.

* "Stor bokstav används i början av mening. Detta gäller även när förkortningar som skrivs med små bokstäver inleder en mening."
(Svenska skrivregler, andra upplagan)

Mvh Björn Ahlman

2008-07-09 00:37  
Anonymous Anonym said...

Jag ser nu att i det här fallet kan man välja mellan stor och liten bokstav på vd, men då ska skribenten inte betrakta detta som en inledande eller separat rad.

Mvh Björn Ahlman

2008-07-09 00:47  

Skicka en kommentar

<< Home