06 december 2006

Lotten vikarierar

(Det står att dessa inlägg inte har några kommentarer, men Blogger är bara dassig på att räkna. Klicka på "0 comments" så flärpas de upp!)

- Jag åker nu! Fixar du facit och en ny lucka till Språpolisbloggen? ropade Olle och så hörde jag bara hur dörren slog igen en kilometer bort, där nere på bottenvåningen.
- Men .. ? sa jag lamt, men började rota bland gamla bloggar och lösenord. Det gick åt pepparn. Inget passade ihop med något, precis som hushållets hundratals osorterade strumpor. Därför skriver jag denna text som om jag vore Olle, vilket jag alls inte är.

Facit till lucka 4!
Visst var det Harry Martinson som var kung över tje-ljudet Han var även prins över äng-ljudet. (Själv är jag drottning över gäspljudet i dessa dagar.) Även om Crrlys svar var väldigt roligt, delar den enväldige prisutdelaren ut något (jag tror att det är en bok) till Marika! (Mejla din adress till oss.)

Facit till lucka 5!
Oooh, jag är kung över rättstavade namn. Som ogift hette jag Stenson med ett s i mitten, men när folk frågade hur det skulle stavas, sade jag alltid kryptiskt:

- Sammanlagt två.

Sedan hade jag mage att fnysa och stånka om alla inte förstod vad jag menade!

Nåväl: de rättstavade namnen är
Ingmar Bergman (inte Ingemar)
Anja Pärson (inte Pärsson)
Harry Martinson (inte Martinsson)
Jan Guillou (inte Giullou)
Dag Hammarskjöld (inte Hammarsköld)
Alf Henrikson (inte Henriksson)
Fredrik Reinfeldt (inte Reinfelt)
Eyvind Johnson (rätt!)
Malin Baryard (inte Bayard)


Priset går till Mattias, som föräras en bok - som Olle måste komma ihåg att skicka! Hur ska det gå, hur ska det gå?

Och nu till dagens lucka!

Lucka 6!

Om klockan är kvart i tre, ska man skriva

1) 14:45
2) 13.45
3) 14.45
4) Jädrar vad jag är sen!

/Lotten

15 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hett tips, förresten: om ni har en språkfråga kan ni ju mejla den till oss, så lägger vi ut den som en lucka!

(Jag bara förbereder mig för fler vikarieutryckningar.)
/lotten@bergman.com

... eller i jämställdhetens namn till olle@bergman.com

2006-12-06 10:36  
Anonymous Anonym said...

Först? Är jag verkligen först? Svaret är 1 och 3. Punkten är vanligast i svenskan, och kolon används mest utrikes.

2006-12-06 10:41  
Anonymous Anonym said...

Hoho! Martinsson är stavat med två "s" på två ställen!

2006-12-06 10:59  
Anonymous Anonym said...

Tretton kolon fyrtiofem hoppas jag på. Det är tydligare än punkt fyrtiofem.

2006-12-06 12:03  
Anonymous Anonym said...

Jag säger 3. Vi talar svensk språkvård

2006-12-06 12:53  
Anonymous Anonym said...

14.45 ska man väl skriva, 14:45 blir väl 14 kronor och 45 öre. (Har för mig att det det är därför man skriver 14:- om man menar 14 kr utan extra ören.)

Fast blogger påstår ju att man ska skriva 14:45.

Skulle man varit på ett möte halv tre passar dock alternativ fyra bäst.

2006-12-06 12:56  
Anonymous Anonym said...

Men gubbstrutt till djefla man!

(=Anfall är bästa förvar.)

Ändrat!

2006-12-06 12:58  
Blogger den blyga said...

14.45 =3
Vi undviker det välska 14:45

2006-12-06 13:46  
Anonymous Anonym said...

Det är ju så många som bloggar på 'hemlisbloggen' -- så jag hoppar in här istället.

Kommentar: Lucka 6
Det beror på ... tycker jag.
'14.45' i löpande text och '14:45' i vissa mer formella sammanhang (och på digital-displayer).

PS: I gymnasiet hade jag en gång för länge, länge sedan oförberedd rättstavning. Om man hade en fem-sex fel så skulle man tänka efter lite grand ... jag hade tretton fel ... /DS

2006-12-06 14:47  
Blogger jovanna said...

Hmm, nu är klockan kvart i fyra så jag gissar: 15:45. Det känns mest fröken Ur (fast kolon istället för pip liksom). Är man i Finland säger man förresten kvart före fyra. Om man inte kan finska vill säga, då säger man något som jag absolut inte ska försöka skriva här.

2006-12-06 15:50  
Anonymous Anonym said...

Det är ju lite knepigt att ange alternativet 14.45 som det spårkriktigaste, när ens text sedan följs av en kolonförsedd tidsangivelse på detta språkblandade bloggutrymme.

Undrar just om fransoserna skulle finna sig i slik språkförbistring.

2006-12-06 17:06  
Anonymous Anonym said...

Jo, 3 är väl rätt....
fast i Excel är det med kolon. Undrar på hur många ställen det är det?

Och jag gillar kolon-användningen, det blir liksom tydligare.

2006-12-06 18:00  
Blogger jovanna said...

Estetiskt vinner semikolon ju!
14;45

2006-12-06 18:31  
Anonymous Anonym said...

Jag röstar på nr 1 och sedan får det bli alternativ 4 för det är ungefär vad jag säger vid den tiden:)

2006-12-06 22:03  
Anonymous Anonym said...

Jag tänkte skriva att jag alltid kör stenhårt med punkt, dvs 14.45 men sen sneglade jag på gårdagens kommentar och konstaterar att jag där gladeligen skrev 12:53 när jag skulle skriva en tidsangivelse. Attans också. Jag som trodde att jag hade hittat nåt när det gäller språket som jag var riktigt konsekvent med.

2006-12-06 22:21  

Skicka en kommentar

<< Home