02 december 2006

Facit, lucka 1

Många kommer säkert att bli förvånade över det som följer. Jag citerar SAOL 13 (publ. våren 2006), uppslagsordet :

”som superlativ kan man använda formen färst.”

Rätt svar är alltså 1!

Själv skulle jag aldrig – varken i tal eller i skrift – få för mig att använda mig av en sådan superlativ. Men jag kommer inte att klanka på någon som gör det. Läs vad Catharina Grünbaum skrev om saken 2004. (Notera att superlativen inte fanns med i SAOL 12)

Till vinnare utser vi Viktor. Priset bli Olles bok ”Fästingar, loppor och löss”. Den är ganska skojig.

Snart öppnar vi lucka 2.

1 Comments:

Blogger Cecilia N said...

Hurra! Alldeles utan att tänka mig för började jag kommentera på frågan (fastän det är alldeles fel dag) och ville kräva att färst skulle godkännas, vilket jag inte visste hade skett.

Äntligen! som Fylking säger...

wv: fitgwn klänning som passar? Som hand i handske?

2006-12-04 13:11  

Skicka en kommentar

<< Home