04 december 2006

Facit, lucka 2 och 3

Wow! Här sitter jag och öppnar lucka 4 och tänker vojne, vojne men så ser jag plötsligt att uj, en massa kommentarer!

Lucka 2: Rätt svar är 2. Den som jämför SAOL 12 och 13 kan mycket riktigt notera att den engelska pluralformen inte godkänns längre. Istället föreslår man på fullaste allvar att vi ska säga ”min bil har sex blinker och allesammans är trasiga”.

Här följer en stunds civil olydnad: blinkers, blinkers, blinkers, blinkers, blinkers!

hakke: Hur står det till med Föreningen för införandet av den sjunde deklinationen? Tar ni emot fler medlemmar?

Översättarhelena vinner ett exemplar av TNC:s skrivregler. (Om du har den får du byta.)

Lucka 3: Rätt svar är X. Det bommade ingen.

Pernilla vinner ett exemplar av Olles handbok om fästingar, loppor och löss.

Här får ni chansen att vinna ett bonus-pris: vem kan hitta på sin alldeles egen oxymoron? Den fyndigaste vinner en kultråkig bok.

4 Comments:

Blogger Översättarhelena said...

Hurra! Vad kul! Och vilken tröst när jag har gjort så erbarmligt dåligt ifrån mig i Lottens julkalender hittills i år.
Jag har faktiskt slarvat bort (=lånat ut och inte fått tillbaka) TNC:s skrivregler så det var ett mycket välkommet pris.

2006-12-05 12:54  
Anonymous Anonym said...

Tjoho vad kul! Jag vann ett pris!

2006-12-05 17:15  
Blogger crrly said...

Man borde faktiskt kunna vara fattigrik på något. Rik på fattigdom kanske. Ja? Det blev väl en jättefin oxymoron?

2006-12-05 17:25  
Anonymous Anonym said...

Snabb som tåget?
(Tänker närmast på de pendeltåg här i SL-området som varje år blir lika överumplade av höstlöv, vinterhalka och att resenärer faktiskt vill komma till och från jobbet.)

Föreningens stadgar ligger kvar i pojkrummet i Åmål, så huruvida vi tar in nya medlemmar är häljt i dunkel. Men vi borde!

blinkers, blinkers, blinkers

2006-12-06 18:47  

Skicka en kommentar

<< Home