15 maj 2007

Västerbottniska funderingar om förkortningar

Västerbottens Folkblad har en ovanligt rolig läsarombudsman vid namn Elin Olsson. Häromveckan fick hon mejl från en ”Sur gammal gubbe” som tycker att tidningen använder för många förkortningar.

En kommentar från språkpolismästar’n Per Stenson:

”Jag tycker kritiken är orättvis. DN och SvD (vedertagna förkortningar?) saknar praktiskt taget förkortningar. Jag roade mig med att kolla i dagens DN (inte sportsidorna) och hittade egentligen inte en enda.

I själva verket är dagstidningar föregångare när det gäller att slopa förkortningar. Och det är nog inte så konstigt. I och med att dessa tidninga har läsare av alla kategorier så kan man inte veta vilka förkortningar en viss läsare accepterar.

Heder åt dagstidningarna!”

3 Comments:

Blogger Lotten Bergman said...

Men jag då, jag som gillar förkortningar? Dessa, t.ex.:

osv.
dvs.
m.m.
bl.a.

De var väl varken fula eller svårförståeliga?

En som jag däremot inte gillar är "ffa" som sägs betyda framför allt, men som jag alltid utläser som "för faen".

2007-05-16 10:07  
Anonymous Anonym said...

Det är upp till var och en, och helt O.K. att förkorta så länge man vet att läsarna kommer att förstå.

Just nu upplever vi förmodligen en liten oordning därvidlag, sen man proklamerade att punkterna skulle bort i nämnda förk.

Det vill säga, är tre separata ord och skrevs förr
d. v. s.
vill jag minnas.

Så småningom drogs de ihop till
d.v.s.
& har nu förk t dvs i mod sv

Dock gillar jag icke att med mera har blivit millimeter hos de slarvigaste. Eller att till och med t. o. m. blivit tom

En förkortning bör inte ge upphov till missförstånd eller tvärstopp i läsflödet. Då slutar jag att läsa och byter http:

Så 7k är jag.

2007-09-22 11:00  
Anonymous Anonym said...

Punkter i förkortningar rekomenderas för tydligheten av Språkrådet fortfarande. Att dagstidningarna av platsbrist avskaffat dem är en annan sak. För egen del uppskattar jag kolon i förkortningar, som betyder att bokstäver inne i ordet tagits bort, t.ex. "c:", "n:r", "s:t". Så skriver alla bildade människor.

2008-10-21 13:29  

Skicka en kommentar

<< Home