09 maj 2009

Snedstreckens varande eller inte

Det kom en fråga. (Det kommer faktiskt många frågor, men vi är bara lite vårsega. Nu ska vi ta oss i kragen.)
Hej!

Har nästan blivit osams med maken till min kollega. Har för mig att jag lärt mig att ordet eller även kan ha betydelsen och. Minns även att det var helt självklart att man aldrig behövde skriva och/eller i sina texter, utan bara eller.

Hur jag än funderar, kommer jag inte på något bra exempel så att han blir tyst.
Han bara krånglar med ”... om du frågar om jag vill ha ett äpple eller ett päron, höhö, menar du att jag får båda ...”

Hjälp!

/K. i Örnsköldsvik

Vad lattjo, att bli osams med maken till en kollega över ord! (”Maken till kollega” låter bara det väldigt roligt.) Maken till kollegan har rätt: eller kan inte betyda och. Det som förvirrar kanske är det myckna användandet av snedstreck som i och/eller.

Men nu kan det sägas. Jag hyser en aversion mot snedstreck. Lika mycket som jag älskar semikolon, tycker jag illa om snedstreck – eller som många säger: slash.

Snedstreck kan nämligen betyda

Det finns säkert fler betydelser – stoppar man in ett snedstreck i en smiley, kan det väl tolkas som både hatten på sniskan och en men-åh-vaddå-mun.

Jag fick en gång ett mejl med ärendemeningen ”Utbildning/Kurs”.

Jaha. Hm. Va?
  • Utbildning och kurs?
  • Utbildning eller kurs?
  • Både utbildning och kurs?
  • Utbildning i en kurs?
  • Kursutbildning?
Här, resonerar jag, handlar det om att den som skrev inte riktigt visste vilket ord som var lämpligast och därför garderade sig med båda. Är det en utbildning eller en kurs och – för böveln – vad är det i så fall för skillnad på en utbildning och en kurs?

Nu till ”och/eller”. Det jag rekommenderar är att man undviker snedstrecket och funderar ut vad det egentligen är man vill ha sagt. Alltså: skriv inte ”och/eller” utan tänk efter om du menar och eller eller. För läsarens skull.

Allmän rekommendation!
När du har skrivit ett snedstreck: lyft blicken, titta ut genom fönstret, tänk lite på det du ser och titta ner på texten igen och säg högt vad du egentligen menade med det där snedstrecket. Och skriv det ordet istället. (Naturligtvis behöver du inte radera snedstrecken i solklara fall som km/h.)

Kolla, här kommer ett användbart snedstreck:

/Lotten Bergman

Etiketter: ,

9 Comments:

Blogger Gealach said...

Det låter skumt, jag tycker inte att det är samma sak. Säger jag "eller" förväntar jag mig ett val mellan alternativ, "och" säger att jag får båda.

2009-05-09 09:47  
Blogger Lotten Bergman said...

Ja, precis. Jag hoppas att det framgår att jag håller med dig. Hm, jag ska nog förtydliga.

2009-05-09 10:55  
Blogger Daniel Eriksson said...

Jag håller med om att och och eller sällan har samma betydelse, även om det nog förekommer. För mig har till exempel följande två meningar liknande innebörd:

1. Frågan kan lika rätt besvaras med ja eller nej.

2. Frågan kan lika rätt besvaras med ja och nej.

Men jag tror inte att det huvudsakliga skälet till bruket av och/eller har med den frågan att göra. Problemet är i stället att ordet eller har två olika betydelser: en inklusiv och en exklusiv.

Mönstret P och/eller Q används för att förtydliga att det är den inklusiva betydelsen som avses. Samma effekt kan uppnås till exempel med P eller Q eller båda.

Ofta framgår det av sammanhanget vilken betydelse av eller som författaren använder, och snedstrecket är onödigt.

2009-05-09 18:30  
Blogger Lotten Bergman said...

Aaaaaah, well put, Daniel!

2009-05-10 09:50  
Blogger Danmark said...

Det är även möjligt att man förvirrats av den booleska algebran där a + b utläses "a eller b" men innebär just a eller b eller båda.

2009-05-13 00:43  
Blogger Unknown said...

Lotten - frågan kommer ju obönhörligen till ditt "sista" snedstreck - där du signerar med just ett /.

Vet du var det kommer från? Jag har "alltid" använt det utan att egentligen reflektera över det.

/Marcus

2009-10-13 13:07  
Blogger Lotten Bergman said...

Jag har hört att snedstrecket (som jag aaaaalltid använder i mejl) kommer av att man förr avslutade handskrivna brev med just det: ett stort, rejält snedstreck och sedan sin namnteckning.

Ska kanske tillsätta en snedstrecksutredning och inte bara gå på chansningar och hörsägen?

2009-10-13 17:17  
Blogger Unknown said...

Jag har förstått att snedstrecket i underskrifter lever kvar från den avlägsna tiden före MS Word, när direktörer dikterade sina brev för en sekreterare. Då kunde ett brev till exempel avslutas med:

Med vänlig hälsning

Direktör Svensson
/em

Där 'em' är sekreterarens signatur och / utläses 'genom'. Texten är ju direktörens men meddelas genom sekreteraren. Dessutom skrevs tidigare alltid hela 'Med vänlig hälsning' ut. Förkortningen 'mvh' som man ser alltför ofta idag är en totalt onödig avart som bör bekämpas på alla sätt!

2009-11-11 14:55  
Blogger Lotten Bergman said...

Korrekt, Jari!

(Jag använder själv aldrig mvh, men blir samtidigt sällan irriterad på den [i och för sig onödiga] förkortningen.)

2009-11-11 17:55  

Skicka en kommentar

<< Home