07 januari 2009

Lovtal till språkpoliskåren...

... håller Ragna Fahlander på Dalarnas Tidningar.

(Tack för tipset säger vi till Husse!)

Sen måste jag erkänna att det går runt i huvudet på mig när jag försöker hålla isär brevlåda och postlåda. För mig är det som sitter vid tomtgränsen en brevlåda och det gula som jag stoppar frankerade försändelser i en postlåda. Men enligt NE är det precis tvärtom.

Uppslagsverket: ”brevlåda, behållare i vilken brev samlas upp för sortering och utdelning. Brevlådor finns uppsatta vid postkontor, vid lantbrevbäringslinjer och på lämpliga platser inom tätorterna.”
Ordboken: ”1 låda i vilken post samlas upp för vidare befordran: brevlådetömning; stoppa vykorten på ~n; ~n töms flera gånger om dagen”.

Uppslagsverket om postlåda i artikeln brevbäring: ”I dag skiljer man mellan postutdelning i tätort och i glesbygd. Den förra sker till postlåda vid adressatens tomtgräns eller genom brevinkast i lägenheten”.
POSTLÅDA finns märkligt nog inte med i NEs ordbok, men SAOL 13 ger definitionen ”privat brevlåda”.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Ja det här med post- och brevlåda var ju faktiskt mycket förvirrande.

Jag, liksom du, tycker att brevlådan är den privata och postlådan den gula (fast när jag nu sitter och funderar på vad jag säger så kallar jag den nog oftast bara för "lådan"). Och visst tyckte väl även den gamle postsnubben att det var så? Kanske är det NE som har fel?

Men så funderar jag ett varv till och tänker över betydelsen av orden post och brev.

Post - allt det som kommer hem till ens privata låda (varav kanske en tiondel passerat en gul låda), jfr uttrycket "ta posten".

Brev - sådana papper med text på som skickas i kuvert med adress och frimärke som åtminstone kan ha lagts på en gul låda. Allt det andra tjafset, som inte passerat den gula lådan (reklamblad, gratistidningar osv.), kan ju knappast kallas brev.

Därför kanske NE har rätt i alla fall; all POST kommer hem till POSTlådan, medan alla BREV (åtminstone dem från privatperson till privatperson) passerar BREVlådan.

Logiskt, inte sant?

2009-01-07 20:45  
Blogger Tobias said...

Jag reagerade först som ni bägge: att brevlådan är den som sitter hemma hos mig och att jag postar brev (eller annan post) i just postlådan.

Nu är åtminstone jag av den uppfattningen att om, säg, 80% av befolkningen tycker som vi, då är det inte NE som skall komma och påpeka att "si och så är det, det är ni som använder orden fel" - såvida det inte rör sig om rent lagliga definitioner, som ju har sitt speciella användningsområde.

Min fundering är huruvida detta må vara dialektalt betingat. Det skulle vara intressant att veta var ni två kommer ifrån. Själv är jag från Stockholmsområdet. Jag kallar till och med brevinkastet i min lägenhetsdörr för brevlåda, även om där inte sitter tillstymmelse till en faktisk låda!

2009-03-25 10:21  

Skicka en kommentar

<< Home