17 december 2008

Språkbrev från maktens korridorer

Det är alltid lika trevligt när Riksdagens språkbrev droppar in. I nummer 82 skriver språkvårdaren Jonas Bergenfalk lättläst och pedagogiskt om ordbildnings-oklarheter och böjnings-brydsamheter. Till exempel får vi veta varför det är så tokigt att skriva ”avslut” istället för ”avslutning” eller att varför man bör skriva ”bostadslåntagare” med ett utan foge-e.

Nördigt? Javisst. Vi äro nö-ördiga a-a-a-lla!

Prenumererar gör du genom att skicka ett mejl till jonas.bergenfalk snabel-a riksdagen.se.

Komplettering 7 januari
Språkpoliserna fick mejl från Jonas Bergenfalk:
”Jag såg den lilla notisen om Riksdagens språkbrev i din blogg. Trevligt! Tyvärr måste jag ändå resa en liten invändning mot texten såsom den blev formulerad. Jag tycker inte på något vis att det är tokigt att skriva "bostadslånetagare". Tvärtom tvekade jag länge om vilken variant jag skulle rekommendera innan jag bestämde mig för varianten utan -e-. Som jag försökte redovisa finns det ju goda skäl för och emot båda stavningarna. Nåväl, det var inte så viktigt; det var hur som helst trevligt att bli omnämnd. ”

4 Comments:

Blogger The Bride said...

Oj oj oj. Intressant!! Men jag blir nervös för att en språkpolis ska hitta in på min sida.
Finns nog en del att ta på bara på detta stycket.

2008-12-26 21:20  
Blogger superkryp said...

Spännande. Mejlar man bara och skriver att man är intresserad av att prenumerera på språkbreven?

2009-01-02 14:12  
Anonymous Anonym said...

Det är bara att mejla -- det är en auktoriserad prenumerationsuppmaning!

2009-01-02 15:01  
Blogger Husse said...

http://www.dt.se/kultur/article387575.ece

Idag hyllas språkpoliserna. Tänkte bara det villes veta...

2009-01-06 20:05  

Skicka en kommentar

<< Home